Zakelijke foto tips
Heb je interesse in zakelijke fotografie? Hier worden zakelijke portretfoto tips en zakelijke foto tips over productfotografie beschreven.
Met deze tips zul je een professionelere indruk maken op je werkgever en klanten!
Zakelijke portretfoto tips
Een professionele zakelijke foto staat goed op je cv of bijvoorbeeld je LinkedIn. Een werkgever zal de indruk krijgen dat je een professionele houding hebt en (onbewust) je sneller de kans geven om bij het bedrijf te komen werken. De volgende zakelijke portretfoto tips zullen je helpen aan je volgende baan!
- Wat voor kleding je draagt op een zakelijke portretfoto kan het verschil maken tussen een professioneel en onprofessionele ogende foto. Draag geen kleding met teksten of zichtbare merken, dit werk afleidend op de foto. Het beste is om een effen neutrale kleur te dragen. Vergeet ook niet je kleding te strijken voor de foto, het zal je verbazen hoeveel mensen dit niet doen.
- Vergeet je haar niet! De meeste mensen denken in de ochtend van de shoot er wel aan om wat extra aandacht aan hun haar te besteden, maar komen vervolgens gehaast of in slechte weersomstandigheden naar de studio. Vaak is (bij lang haar) al je moeite dan toch voor niets geweest. Een tip is dus om je vooraf te informeren of er mogelijkheden zijn om je op de locatie van de shoot op te kunnen frissen. Als deze mogelijkheid er is, kun je hier het beste je haar netjes maken. Als deze mogelijkheid er niet is, kun je hier rekening mee houden en bijvoorbeeld met de auto komen in plaats van op de fiets.
Productfotografie tips
Naast het schieten van zakelijke portretfoto’s, valt ook productfotografie onder zakelijke fotografie. Door producten professioneel te fotograferen, zullen consumenten eerder geneigd zijn om je product aan te schaffen. We zetten enkele zakelijke foto tips over productfotografie voor je op een rij:
- Belichting is een belangrijke factor in de fotografie, maar helemaal bij zakelijke fotografie. Je kunt onderscheid maken tussen natuurlijk licht en studio licht. Welk soort product je wil fotografen, zal bepalen van welk soort licht je gebruik gaat maken. Wanneer je productfoto’s voor sociale media wil maken van mensen, voedsel of kleding, zou je het beste voor natuurlijk licht kunnen kiezen. Wanneer je een foto van een product wil maken dat je vooral binnen gebruikt of kleine details bevat, kun je het beste gebruik maken van studio licht.
- Rekwisieten kunnen je foto extra aantrekkelijk en professioneel laten ogen. Maar let op, te veel rekwisieten kunnen juist afleidend werken van het product dat je wil verkopen en dit is wel het laatste wat je wil! Het beste is om (een paar) simpele rekwisieten te gebruiken, die qua kleurenpalet overeenkomen met het product dat je wil verkopen en die logisch bij het product passen. Wanneer je bijvoorbeeld een taart wil fotograferen, zou je een ingrediënt die je bij het bakken van de taart gebruikt hebt, ernaast kunnen zetten.